Alla inlägg den 8 april 2011

Av Louise - 8 april 2011 19:23

Jag är HEMMA!!!

De var länge sedan jag känt sådan lycka som jag gjort de senaste dagarna.

Efter mycket om och men kom jag ju hem i onsdags.

Jag blev upp mött av min assistent och en mycket glad Oskar. Han visste inte till sig av lycka. Han klättrade försiktigt upp i knät, men upptäckte en massa slangar och då backade han sakta ner igen. Han är ju van att få komma upp i knät och ge mig en puss =) Men denna gången va de lite annat. Jag hade en hård korsett, en morfin pump och en kateter. Hm.. Mycket märkligt. Fast de va så skönt att vara hemma igen.

Igår va de dax att ta agrafferna på ryggen och även katetern skulle bort så jag satte klockan tidigt för att få ringa till v-centralen. Jag hade redan en tid inbokad för att ta agrafferna kl. 15 men jag behövde även dit på morgonen för att ta katetern. Jag kände att de va så onödigt att åka dit för att dra den, något jag kan göra själv då jag jobbat som undersköterska och satt och dragit många katetrar. Så när jag kom fram och fick prata med sköterskan lyckdes jag övertala henne till att jag skulle dra den själv hemma. Hon hade aldrig tidigare fått frågan så hon va väldigt fundersam =) Men jag fick prata lite sjukhus termer så hon fattade vad jag pratade om och då gick de bra.

Jag kände bara att de skulle vara så jobbit för ryggen att åka två vändor på en och samma dag och även spara massa resurser. Jag kan ju. Så efter hon pratatmed en läkare fick jag klar tecken att ta den. Hurra!!! Så som jag väntat. Och allt gick kanon. =)

Sedan på eftermiddagen var jag där och tog agrafferna "så kallade stygn" de var ca.40-50 st så de tog lite tid. Sedan fick hon för sig att tejpa de också. Och bara de tog en halv timma. Men nu är snart allt i sin ordning igen.

Nästa steg nu är att trappa ner pumpen på måndag. Så kl 9.30 skall jag vara på Shalgrenska och sänka dosen och sedan på torsdag stängs pumpen av och plockas bort. Då måste jag tyvärr ligga där i 4 timmar för att de blir ett litet hål på ryggmärgskanlen som kan läcka när dom drar ut slangen. Och ligga där i 4 timmar känns just nu som en evighet precis när man kommit hem. Men men jag gör gärna de så länge jag blir av med de =)

Sedan har jag varit på första kurstillfället i systemkamera kursen. Och OJ!!!! Jag fattar ingenting!! Och då menar jag inget =) Men jag har 5 ggr till på mig att lära mig något på. Vore roligt att använda annat än autoläget =)

Och idag har Oskar premiär badat för i år. Han var helt salig. Som en liten valp som skutta runt. Helt varm i själen blev jag.

Men nu skall jag vila i helgen för dessa dagar jag varit hemma har varit späckade. Så de är på tiden jag trappar ner lite och vilar =) Så jag säger Ha en underbar helg allihop!! Och skriv gärna en hälsning under kommentarer så jag vet vilka ni är som följer mig =)


Ovido - Quiz & Flashcards