Alla inlägg under augusti 2010

Av Louise - 31 augusti 2010 17:02

Idag har vi varit iväg på hundkurs. De va roligt och träna men roligast är nästan att träffa alla goa människor =)

Men så händer de alltid något när jag ska försöka träna. Oskar fick för sig att skutta iväg och leka och de ryckte till i koppet. De small till i nacken och sedan en blixtrande huvudvärk =(

Jag kände hur jag började tappa fokus på vad jag gjorde så jag tog med Oskar och gick en sväng. Och tack o lov såg ingen mig, för började spy som en kalv in till väg kanten. De händer ofta när jag får väldigt ont att jag spyr. Inget roligt =( ser ju häller inte så bra ut.

Men nu ligger jag ner packad i sängen och hoppas på att de snart ska gå över =)


Idag ringde smärtsköterska. Jag ringde dem igår för jag har fått en tid för på fyllning av pumpen den 20 sep och då ligger jag ju inlagd. Så de bestämdes att dom kommer till mig när jag ligger inne för att göra påfyllningen.

Men jag tror att de kommer under operationen tabort slangen ur ryggen för att den ligger ivägen. Men de sätter ju så klart tillbaka den innan de syr igen =) Eller de får vi hoppas =)


Haha!!! Sedan började jag med mina märkliga funderingar som jag kan få ibland!! Efter som de ska ta ut kilar ur kotorna och böja mig bakåt så jag får en ny svank, kanske de blir att jag får en väldig ankrumpa =) Haha!!! Kanske kommer bli som en liten hylla på ryggen =) Läkarn sa att de böjer mig gärna för mycket än för lite =)

Vem vet hur jag kommer se ut när denna operation är gjord....

Av Louise - 30 augusti 2010 23:14

Tänk att man kan bli så lycklig över en pryl =)

Jag har fått en systemkamera av mina underbara föräldrar!!! Kan inte fatta de =)

Under många år har jag velat ha en och nu är jag stolt ägare av en =) hahaha


Min plan är nu att ta foton inför operationen och dokumentera så mycket jag kan med text och bild =)


Å!! angående operationen har jag idag fått alla papper som skall fyllas i. Tror de va närmare 50 fråger som skulle besvaras. Allt från om jag röker till om jag har svåra hjärtsjukdomar.

Vissa frågon är mycket märkliga och man undrar varför de skall veta allt detta.

En fråga va om min smärta påvärkar mina sexuella relationer? VA!!!! Vad ska dom veta de för.

De kanske bedömer att om jag kan ha sex behöver jag inte opereras. Haha!!! Undra vad dom tänker när dom sammanställer ett sånt häfte.


Nu skall jag försöka sova. Och de är jag inte så bra på men de är ett måste!!! Ska på hundkurs imorgon. Så roligt och Oskar va väldigt pigg idag så jag hoppas de håller i sig =)



Av Louise - 29 augusti 2010 18:47

Va fort tiden går... Den är bara två veckor kvar sedan ligger jag inlagd på avdelning 16 Sahlgrenska.

Och ser jag fram emot de?? NEJ!!!!

Jag har legat på många olika avdelningar och massa olika sjukhus både i Sverige och Utomland. Och jag vet inte om just denna avdelningen jag ska till nu tillhör topp 10. Och de är tyvärr denna avdelningen jag legat inne mest på. Men de kan också vara därför jag inte trivs där. Men de är väl bara att bita ihop och le och se glad ut =) Jag kan inte ligga någon annanstans. Eftersom de är ett kompliserat ingrepp jag skall göra kan jag inte ligga var som. De krävs speciell eftervård vad jag förstått. Extra kunnig personal kanske, på just rygg.


Efter operationen får jag inte vända mig själv eller komma ur sängen föränns jag fått korsetten. Detta är pga att de har tagit ur kilar ur kotorna så ryggen  är instabil. Om de blir som senaste operationen så gör dom en gipsavgjutning av ryggen. Eller rättare sagt runt hela magen och ryggen =) Kan kännas väldigt obehaglit att bli inlindad i gips men samtidigt en skön känsla. Mycket märkligt.

Sedan ska man ligga stilla tills de torkat och tre dagar senare har man en korett som skaver och sitter sten hårt =)

Å va underbart.... Nä..

Och de skall jag ha dygnet runt. Jag får så klart ta av mig den för att tvätta mig. Men de kan jag inte heller göra själv.

Men de där med vad man får göra och inte, tycker jag ändrar sig efter varje operation. Så än vet jag inte så mycket.

Den 9 september ska jag på inskrivnings samtal. Då skall jag träffa ortoped läkarn, Narkos läkarn, Sjuksköterska och sjukgymnast. Alla blod prover skall tas men även EKG eftersom jag har problem med hjärtat.

Efter en sån operation behöver jag alltid få blod.

Jag har nog bytt blod omlopp massa gånger. För jag har fått väldigt många påsar blod.

Tänk om de inte fanns blodgivare... Vad hade hänt då?





Av Louise - 28 augusti 2010 17:29

Jag gick igenom skivor med kort som jag haft legande länge. Och vad hittade jag om inte ett kort på min öppnade rygg =s

Detta är taget när jag gjorde min 5:e rygg op. Jag bad läkaren att ta ett kort så jag kunde se hur de såg ut. Jag va nyfiken på om man kunde uppfatta vad de va mer än ett öppet sår.

På kortet ser man stagen och skruvarna. Men även den lilla vita slangen som går in i ryggmärgskanalen som ger mig morfin.

Kortet kanske upplevs som äckliga men de är bara fakta =)


Bröstryggen åt vänster. Ländrygg höger =)


De är dessa stagen som senare går av på mitten när jag var i skåne, vintern 2008

Av Louise - 27 augusti 2010 21:32

Den 13 September skall jag göra ryggoperation nr. 8 =(

Jag har väntat på att få detta datum i ett halv år nu och nu när de väl är här vill jag inte ha de längre =(

Denna gång skall de återställa min svank så gott de går genom att ta ut kilar ur koterna och böja mig bakåt och sedan sätta nya stag och skruv.

De kommer att bli den störta och längsta operation jag någonsin gjort. Den skulle ta ca.12 timmar sa dom.

Fan jag vill inte.... Jag har aldrig kännt sån oro inför en operation som jag gör denna gång.

I denna  blogg skall jag dela med mig av mina tankar och upplevelser som rör min operation.

De är mycket som skall fixas innan. Jag kommer efter operationen inte kunna göra mycket alls. Jag får ha plast korsett i minst ett halv år efter. Men eftersom jag har svårt att läka kommer nog tiden med korsett bli längre.


De kanske upplevs som utlämnande att dela med sig av allt detta.

Men de kanske är ett sätt för mig att förmedla hur allt känns, eller kanske för andra som skall genom gå en stor operation? Jag vet inte...

Jag har många gånger fått frågan om att skriva en bok om mitt liv och mina upplevelser inom sjukvården. Och ja kanske detta är en börja, vem vet...


Av Louise - 27 augusti 2010 19:34

 Jag tänkte berätta lite om mig.


Jag har under min uppväxt varit mycket på sjukhus. Jag är född med en mycket ovanlig bindvävssjukdom som heter Beal´s syndrom. De medför korta senor i hela kroppen, skolios, alla stora leder är påverkade.
Min händer har jag opererat sedan jag var 2 år gammal. De har inte varit ett så stort hinder mer än alla ingrepp. Jag har nog varit nersövd över 40 ggr pga alla operationer jag genom gått genom alla mina 27 år.

Mina stora problem började med ryggen. Jag fick skolios när jag var 10 år, de innebär sned ryggrad. Korsett behandlad för de, utan resultat. Jag började få smärta i ryggen när jag var 14 år och började ta värktabletter dagligen. Redan då ville jag stel operera mig. Men läkaren tyckte jag skulle träna. Jag tränade dagligen och var mycket aktiv, men de gav inget resultat.
Under gymnasie tiden jobbade jag extra och de var skit tufft. Men jag  vill. Jag utbildade mig till undersköterska och blev klar sommaren 2002. Började direkt jobba på alingsås lasarette och stor trivdes.
Att jobba inom vården var en självklarhet. Mitt jobb var mitt liv och jag gjorde inget annat. De vad va jag orkade med. 
Hösten 2003 åkte jag på rehabilitering på teneriffa. De var träning inför min första rygg operation. Allt gick bra tills jag skade ryggen på ett lyft jag inte borde gjort. Men ibland tänker man inte. 
Jag blev hem skickad sjuktransport och väntan på operation. 
Första operationen gjorde jag 15 oktober 2003. Minns dagen så väl. Jag var skit nervös, tankarna for runt och jag såg en ljus framtid komma. 
De blev inte som jag trodde...
Jag blev inlaggd i omgångar under tre års tid. Allt samman ca 2 år på sjukhus. Min värld rasade samman. Alla planer var borta.
Tiden gick och jag gjorde ytterligare 4 operationer i ryggen. Ja och sedan är de alltid något mer som fixas. Hjärta, knä, händer och fötter.
Sedan var de dax för ännu mer komplikationer. Jag kände hur de började knaka i ryggen. De lät mer och mer för varje vecka. Jag träffade min läkare och berättade om ljudet, men han todde inte på mig. De blev andra gången stagen lossnade.
Första gången hann de gå en vecka,och jag låg fortfarande inlaggd. jag sa att de inte kändes bra och att jag trodde de lossnat. Men jag fick svaret nej de kan inte lossna. Jag blev hemskickad med lösa stag. En månad senare på kontroll upptäkte de att de  lossnat. Jag hade sagt de hela tiden men när jag säger de betyder de inget. Jag blev akut opererad och bra ett tag.
Några månader senare var de dax igen. Då var jag på återbesök och berätta om knarandet men ingen trodde mig. Mina föräldrar fick åka med för att stötta mig och även de berätta att de hörde ljudet. De var inget tyst ljud.
De beställdes en CT och de visade att jag hade rätt. Men även denna gång hade läkaren kommit på att de lossnat.
Jag valde då att vänta med operation. Jag hade resa inbokad och även Examen till servicehund med Oskar. Jag hade gått med lösa stag över ett halv år så jag borde klara två månader till.
Jag bet ihop och kämpade på.
 Opererad för femte gången och denna gång hela ryggen. Jag blev stel som en pinne.
Utan att tänka så sätter de in stagen utan att tänka på att jag har narturlig svank, så jag blir spik rak. Efter de ingreppet kan jag inte stå rakt upp ordentligt, inte heller sätta upp håret tex utan att de gör skit ont i ryggen.
Efter 4 dagar fick jag infektion så de fick öppna upp mig igen för att göra rent.
Men jag tyckte aldrig att jag var stel som man borde vara vid en hel steloperation.
Och så en dag, jag hade åkte ner till skåne för att hälsa på vänner. Kom ner på söndagen och på måndag eftermiddag small de. Ryggen gick av!!
Jag ringde sahlgrenska för att fråga hur jag skulle göra. Men de sa till mig att skärpa mig. De kan inte lossna en tredje gång. J
ag kände hur de inte brydde sig ett skit. De trodde jag hittade på. Men jag visste!! De hade lossnat!!
De bad mig åka in och röntga mig för att lugna nerverna. Men de var inget lugnande besked jag fick. Staget hade gått av på mitten.
Jag kan fortfarande inte fatta hur. De är titan stag. HUR??
Jag blev direkt skickad från Hässleholm till Kristianstad för vidar undersökningar. De beslutades snabbt att jag skulle upp till Sahlgrenska.
Detta hände i slutet på november 2008. Jag flögs upp med ambulansflyg till SU.
Dagen efter ankomst fick jag träffa min läkare.
Han beslutade fort att jag skulle skickas hem och komma tillbaka i januari-februari för operation. Jag var helt förstörd. Ont som fannn, men hem skulle jag.
Min kompis Maria var hos mig när läkaren kom och hon nämde att jag inte kan ha de så. Läkaren blev flyförbannad och bad henne försvinna eller så skulle han gå och komma tillbaka imorgon och skirva ut mig direkt. Jag blev skit rädd. Hur ska detta gå. Ryggen smällde ordentilgt, man kunde känna hur stagen rörde sig om man kände med hande. 
Min läkare menade på att de finns folk som gått med lösa stag i flera år. Jag visste att de inte skulle gå, men vad skulle jag göra. Läkarna har makten och jag har inget att säga till om.
Dagen där på kom han för att skriva ut mig. Vi gick in på läkar exp för att prata och jag nämde snabbt att jag inte kunna ta mig runt där hemma. Ha tyckte de var märkligt så han bad mig ställa mig upp. Jag reste mig upp och tog ett steg och jag höll på att ramla. Han tog tag med en han över ryggen och en på magen för att stötta upp mig. Då kände han hur staget låg och kana i ryggen. Han bad mig snabbt sätta mig ner och han ändrade helt uppfattning. Jag skulle helt plötsligt inte skrivas ut. Utan opereras så snart som möjligt.
Hade jag inte snubblat hade han aldrig kännt på ryggen. 
Jag blev inlaggd och opererad den 8 december för 7 gången. 
Efter denna operation har jag fortfarande ingen svank och pga de kan jag inte stå upprätt. Och spänner ständigt musklerna i rygg och ben för att hålla mig uppe.
Detta med för att jag har otoliga smärtor i musklerna. Nerv och ryggsmärtona är fruktansvärda.
Nu är de då dax att fixa till en ny svank med denna operation. Nummer 8 i ordningen =(

Min smärta jag fått pga allt detta, den är obeskrivlig och ett kapitel för sig. Jag har nu morfinpump inopererad i magen. Den har jag haft i 4 år. Innan den opererades in hade jag en väska med slangar fastsatta på bröstet.
Att leva med ständig smärta är fruktansvärt. Att alltid behöva hålla god min inför omgivningen tär på kroppen.
Jag har ständig värk som gör att jag inte går så mycket nuförtiden utan använder mig av rullstol och permobil. Varje steg är en kamp. Men de är inget man visar.
Varje dag är en prövning.

Nu har jag berättat i korthet vad jag drabbats av och de blev lite längre än jag trodde men det är svårt att korta  ner.
Jag har haft otur. Här har jag bara tagit upp en liten liten del.
I denna blogg ska jag skriva om mina tankar inför min operation och hur de blir efter.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards